Logo Strona główna   Pomoc    Przejdź w górę do witryny Biuletyn Politechniki Śląskiej
Z Życia Politechniki Śląskiej
Nr 13. Październik 2007
 
 
 
Z Życia Politechniki Śląskiej
Icon Z prac Senatu
Icon Kronika Rektorska
Icon Akty normatywne Uczelni
Icon Stopnie naukowe, tytuły, stanowiska
Icon Dział Współpracy z Zagranicą informuje
Icon Z życia CKI
Icon Działalność CEK
Icon Wydarzenia
Icon Z życia studentów
Icon Politechnika Śląska w mediach
Icon Notatki przewodniczącego RGSzW
Icon Nowości Wydawnictwa
Icon Sport
Icon Kronika żałobna
 
 
 
 
Icon
NOTATKI PRZEWODNICZĄCEGO RGSzW
(przedruk)

Wrzesień/Październik 2007


Tematem wiodącym październikowego posiedzenia prezydium (17) i plenarnego (18) Rady Głównej była strategia szkolnictwa wyższego. Oprócz licznych gości w dyskusji uczestniczył Minister NiSzW, profesor Michał Seweryński, Sekretarz Stanu w Ministerstwie NiSzW, profesor Stefan Jurga oraz Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Edukacji Narodowej, Stanisław Sławiński. Wprowadzenia dokonał profesor Wojciech Mitkowski, zarysowując stan aktualny szkolnictwa wyższego, jego osiągnięcia oraz braki. Ministrowie nawiązali w wypowiedziach do niedawno ogłoszonego raportu OECD dotyczącego szkolnictwa wyższego oraz dyskutowanej propozycji nowelizacji ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym i ustawy o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki. Spraw poruszonych było wiele i trudno byłoby je w formie skrótowej przedstawić. Z debaty wyłonił się pogląd, że Rada powinna kontynuować dyskusję na powyższy temat, współdziałając z innymi instytucjami obszaru nauki i szkolnictwa wyższego. Powinna ona doprowadzić do sformułowania dokumentu: Strategia, lub wizja, rozwoju szkolnictwa wyższego. Zgodzono się, że problemy powinny być nie tylko sygnalizowane ale również analizowane pod kątem konkretnych rozwiązań. Padła propozycja, aby zainteresować Parlament debatą na ten temat. Jest to niezbędne jeśli chcieć przekonać instytucje ustanawiające prawo do innowacyjnych rozwiązań. Dyskusja uwydatniła liczne problemy nurtujące środowisko akademickie oraz dynamikę zjawisk w obszarze nauki i szkolnictwa wyższego.

Rada zaopiniowała pozytywnie projekt ustawy o nadaniu nowej nazwy Akademii Świętokrzyskiej im. Jana Kochanowskiego - Uniwersytet Humanistyczno-Przyrodniczy Jana Kochanowskiego w Kielcach. Zaopiniowane zostały projekty ustaw o zawodach pielęgniarki i położnej i o samorządzie pielęgniarek i położnych. Rada wyraziła pozytywną opinię o projekcie rozporządzenia Ministra NiSzW w sprawie warunków i trybu przyznawania pomocy publicznej na finansowanie współpracy naukowej z zagranicą oraz o projekcie dokumentu Ministra Edukacji Narodowej dotyczącego pakietu działań pod hasłem „Wspieranie rozwoju wybitnie zdolnych jako zadanie władz publicznych”. Zaopiniowanych zostało 14 wniosków uczelni o przyznanie uprawnień do nadawania stopni naukowych (uchwała 220/2007). Rada wyraziła opinię co do 5 wniosków uczelni o uruchomienie kształcenia na kierunkach ustanowionych w trybie art. 11 ust. 3 ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym, 1 wniosku o uruchomienie studiów podyplomowych i 5 regulaminów stypendialnych. W związku z koniecznością wyboru dwóch przedstawicieli doktorantów na lata 2008-2009 IX kadencji Rady, znowelizowana została uchwała 151/2005 Rady Głównej z dnia 17 lutego 2005 roku (uchwała 221/2007) oraz powołana została Centralna Komisja Wyborcza (uchwała 222/2007).

Rada przedstawiła Ministrowi NiSzW kandydatury 34 osób na członków Państwowej Komisji Akredytacyjnej kadencji 2008-2011, pismem z dnia 12 października bieżącego roku.

Nastąpiły zmiany w Komisji Ekonomicznej Rady Głównej. Przynależność zadeklarował profesor Sławomir Podlaski z SGGW, który został wybrany przewodniczącym Komisji. Członkiem Rady, z dniem 1 września 2007 roku, został profesor Józef Nicpoń z Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu, w miejsce profesora Zbigniewa Ślipka, który objął funkcję rektora Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Nowym Sączu.

26 września uczestniczyłem w naradzie rektorów i kanclerzy uczelni artystycznych w Radziejowicach na zaproszenie Podsekretarza Stanu w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Tomasza Merty. Poinformowałem o aktualnej aktywności Rady, o aktach prawnych, które się niedawno ukazały oraz o losie przygotowywanych regulacji. Dyskusja rozwinęła się wokół uchwały Rady (128/2007) przedstawiającej Ministrowi NiSzW propozycję standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela, nowelizacji ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym oraz ustawy o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki, a także przyszłości Krajowej Struktury Kwalifikacji. Wyjaśniłem
i umotywowałem proponowane przez Radę rozwiązania w wyżej wspomnianej uchwale 128/2007, zachęcając do ich zaakceptowania. Najwięcej emocji wzbudzają propozycje dotyczące kształcenia pedagogiczno-psychologicznego przyszłych nauczycieli. Jeśli ma ono być dobre, musi być prowadzone w odpowiednim wymiarze godzinowym, przez kompetentne osoby, w dobrze przygotowanych ośrodkach. Pracę w zawodzie nauczyciela znajdzie nie więcej niż dwadzieścia tysięcy absolwentów opuszczających uczelnie w skali roku. Dla tak nielicznej grupy można zorganizować kształcenie pedagogiczno-psychologiczne w najlepszych ośrodkach akademickich - oczywiście, przy odpowiednim wsparciu finansowym Ministerstwa NiSzW. Ponadto, studia nauczycielskie w zakresie dwóch specjalności niekoniecznie muszą być realizowane w minimalnym wymiarze czasu. Mogą one trwać dłuższej i powinny być uprofilowane na przygotowanie do przyszłego nauczania.

3 października uczestniczyłem w spotkaniu środowiska naukowego i akademickiego z Premierem Jarosławem Kaczyńskim, na zaproszenie Ministra NiSzW, profesora Michała Seweryńskiego. Premier zadeklarował poparcie inicjatywy przechodzenia profesorów w stan spoczynku oraz przychylność dla środowiska szkół wyższych. Minister poinformował o bieżącej działalności resortu.

W dniach 12-14 października uczestniczyłem w III Forum dyskusyjnym Parlamentu Studentów RP, na zaproszenie przewodniczącego, Leszka Cieśli. Hasłem przewodnim Forum była jakość kształcenia - rola i zadania Samorządu Studenckiego w kreowaniu jakości w uczelniach. W debacie oraz panelu dyskusyjnym poruszyłem szereg kwestii dotyczących jakości kształcenia. Ciekawe wypowiedzi oraz żywa dyskusja utrwaliły we mnie przekonanie o ważnej roli Parlamentu w życiu studenckim, o zainteresowaniu studentów pogłębianiem wiedzy i umiejętności oraz o rysującej się perspektywie partnerskich relacji student-profesor, które są podstawowym atrybutem wysokiej jakości kształcenia.

15 października uczestniczyłem w drugim posiedzeniu plenarnym Centralnej Komisji do Spraw Stopni i Tytułów (CK) kadencji 2007-2010, na zaproszenie przewodniczącego, profesora Tadeusza Kaczorka. Z uwagą wysłuchałem referatu profesora Osmana Achmatowicza, sekretarza CK, na temat nowej koncepcji podziału na dziedziny i dyscypliny nauki, profesora Tadeusza Szulca, wiceprzewodniczącego CK, na temat studiów doktoranckich, a także informacji Przewodniczącego o raporcie NIK. W dyskusji poparłem potrzebę przeglądu nazw dziedzin i dyscyplin i ich harmonizacji z nazwami kierunków studiów. Wyraziłem pogląd, że sprawy studiów doktoranckich mogłyby być w gestii Centralnej Komisji. Zadeklarowałem wolę dalszej współpracy w rozwiązywaniu spraw dotykających obszaru nauki i szkolnictwa wyższego - co zostało ciepło przyjęte.

Dynamika zmian w obszarze szkolnictwa wyższego i nauki jest wielka i podąża za innowacjami w innych sferach życia. To one zmuszają do zmiany stylu nauczania i prowadzenia badań. Świat współczesny coraz częściej porozumiewa się co do pryncypiów i wciąga w procesy globalne kraje i społeczeństwa. W takim świecie nie można pozostawać na uboczu, gdyż nieuchronnie będzie się to wiązało z wykluczeniem. W tym kontekście rodzi się zachęta do aktywnego uczestnictwa w Procesie Bolońskim i innych przejawach współpracy i integracji międzynarodowej - czego wszystkim z okazji rozpoczynającego się roku akademickiego życzę.

Jerzy Błażejowski