Z PRAC SENATU
27 lutego 2006 r. odbyło się VI zwyczajne posiedzenie Senatu Politechniki
Śląskiej.
Porządek obrad przewidywał (w skrócie):
- Wręczenie tytułu Honorowego Profesora Politechniki Śląskiej Profesorowi
Stefanowi WOJCIECHOWSKIEMU
- Informację na temat Systemu Obsługi Toku Studiów
- Informację na temat procedury zakupu sprzętu komputerowego i oprogramowań
- Powołanie recenzenta do zaopiniowania wniosku Politechniki Krakowskiej dotyczącego nadania tytułu i godności Doktora Honoris Causa prof. Zbigniewowi
Engelowi
- Podjęcie uchwały w sprawie zatwierdzenia strategii rozwoju Politechniki Śląskiej na kadencję 2005-2008
- Podjęcie uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie warunków i trybu rekrutacji na studia w Politechnice Śląskiej w roku akademickim 2006/2007
- Podjęcie uchwały w sprawie zatwierdzenia regulaminu Samorządu Studenckiego
- Podjęcie uchwały w sprawie zatwierdzenia regulaminu Samorządu Doktorantów
- Sprawy bieżące i wolne wnioski.
VI zwyczajne posiedzenie Senatu Politechniki Śląskiej otworzył JM Rektor prof.
W. ZIELIŃSKI.
Pierwszy punkt obrad Senatu miał uroczysty charakter, ponieważ poświęcony był
wręczeniu tytułu Honorowego Profesora Politechniki Śląskiej prof. Stefanowi
WOJCIECHOWSKIEMU.
JM Rektor prof. W. ZIELIŃSKI powitał bardzo serdecznie prof. dra hab. inż.
Stefana WOJCIECHOWSKIEGO, któremu Senat Politechniki Śląskiej Uchwałą z dnia
28.11.2005 r. przyznał godność Honorowego Profesora. JM Rektor powitał również
bardzo serdecznie przyjaciół Profesora oraz wszystkich zaproszonych gości.
Następnie sylwetkę naukową, dydaktyczną i zawodową Profesora przedstawił Dziekan
Wydziału Mechanicznego Technologicznego prof. J. ŚWIDER:
Prof. zw. dr hab. inż. Stefan Maciej Wojciechowski Dr H.C., urodzony 28 sierpnia
1925 roku, ukończył studia inżynierskie w Szkole Inżynierskiej im. Wawelberga i Rotwanda w Warszawie w roku 1946, a następnie studia magisterskie na Wydziale
Mechanicznym Politechniki Śląskiej w Gliwicach, gdzie w roku 1949 uzyskał dyplom
magistra nauk technicznych, na podstawie pracy wykonanej
w Katedrze Metaloznawstwa prof. Fryderyka Stauba, późniejszego Doktora Honoris
Causa Politechniki Śląskiej. Po obronie pracy doktorskiej w Politechnice
Warszawskiej w roku 1956, w roku 1967 Rada Wydziału Mechanicznego
Technologicznego Politechniki Warszawskiej nadała Mu stopień doktora
habilitowanego nauk technicznych. Kolejno w latach 1973 i 1988 uzyskał tytuły
naukowe profesora: nadzwyczajnego i zwyczajnego. W roku 2004 uzyskał godność i
tytuł Doktora Honoris Causa Politechniki Szczecińskiej.
Jeszcze jako student Politechniki Śląskiej, już w roku 1948 podjął pracę
zawodową w Hucie „Baildon”
w Katowicach, do roku 1954 pracował w IMP w Warszawie i od roku 1950 w Katedrze
Metaloznawstwa Politechniki Warszawskiej, a w latach 1954-1956 pracował w
Instytucie Metalurgii Żelaza w Gliwicach, w latach 1956-1961 w Hucie Warszawa,
oraz jako adiunkt w Katedrze Metaloznawstwa Politechniki Warszawskiej. Od roku
1961 aż do roku 1999 pracował w Politechnice Warszawskiej na stanowiskach
profesora nadzwyczajnego i zwyczajnego od roku 1973. Pełnił liczne funkcje w
Politechnice Warszawskiej, w tym kierownika Katedry Metaloznawstwa, dyrektora
Instytutu Materiałoznawstwa, Prodziekana, Dziekana Wydziału Mechanicznego
Technologicznego, Pełnomocnika Rektora i organizatora Instytutu Inżynierii
Materiałowej na prawach Wydziału, przekształconego następnie w Wydział
Inżynierii Materiałowej, będąc pierwszym dyrektorem tego Instytutu a następnie
Prorektorem ds. Ogólnych Politechniki Warszawskiej.
Równocześnie wykonywał ważne zadania związane z koordynacją nauki i badań
naukowych w kraju, jako członek Komitetu Nagród Państwowych, Centralnej Komisji
ds. Kadr Naukowych, Rady Naukowo-Technicznej przy Ministrze Przemysłu, oraz
przez 15 lat Kierownika Programów MPBP MRI-21 oraz CPBR 2.4. Był członkiem
licznych Rad Naukowych, Komitetów i Sekcji PAN oraz kilku towarzystw naukowych,
w których uzyskał godności członka honorowego, a także członka lub
przewodniczącego licznych Komitetów redakcyjnych i rad programowych czasopism
naukowych. Za nieprzeciętne osiągnięcia uzyskał liczne odznaczenia, nagrody i
wyróżnienia, w tym m.in. Krzyż Komandorski Orderu Odrodzenia Polski oraz
prestiżowy Medal Politechniki Warszawskiej „Alma Mater Bene Meretibus”.
Jego dorobek publikacyjny obejmuje około 70 oryginalnych publikacji naukowych,
głównie w zagranicznych i krajowych czasopismach naukowych, a ponadto trzy
podręczniki akademickie i redakcję naukową tłumaczeń na język polski trzech
anglojęzycznych podręczników akademickich. Największy i imponujący jest Jego
dorobek w zakresie promowania i rozwoju młodych kadr naukowych. Wypromował 17
doktorów nauk technicznych, z których 4 jest obecnie profesorami. Był
recenzentem około 40 rozpraw doktorskich, w tym także w Politechnice Śląskiej,
jak również 25 rozpraw habilitacyjnych oraz wielokrotnie kandydatów do tytułu
naukowego profesora oraz na stanowiska profesora, w tym pracowników Politechniki
Śląskiej. Opracował również wiele recenzji na potrzeby Centralnej Komisji ds.
Kadr Naukowych.
Szczególnie wiele możliwości stworzył wielu grupom naukowców z wielu ośrodków, w
okresie 15-lecia sprawowania funkcji kierownika i koordynatora centralnych
problemów badawczych. Jego szkoła krystalizacji kierunkowej oraz w zakresie
nowych materiałów i technologii skupiła liczne grono uczonych z wielu ośrodków,
w tym także z Politechniki Śląskiej. Stworzyło to szanse finansowania badań
naukowych, które stały się podstawą licznych rozpraw habilitacyjnych i prac
doktorskich, a w konsekwencji nominacji profesorskich zrealizowanych w wielu
ośrodkach, w tym także w Politechnice Śląskiej.
W ten sposób pośrednio, aczkolwiek walnie, przyczynił się do dynamicznego
rozwoju kadry naukowej w kraju, w tym także w Politechnice Śląskiej, co
z perspektywy czasu należy uznać za jedno z Jego największych osiągnięć
życiowych, oprócz rozwoju liczącej się w świecie własnej szkoły naukowej
nowoczesnych materiałów na magnesy trwałe.
Odegrał wielką rolę w opracowaniu nowoczesnych planów i programów studiów dla
kierunku studiów „Inżynieria materiałowa”. Stworzył podstawy nowoczesnych
programów studiów w tym zakresie, które znalazły wielu naśladowców w innych
uczelniach technicznych w kraju, w tym również w Politechnice Śląskiej. Zawsze z
dumą podkreśla, że jest wychowankiem Politechniki Śląskiej. Zawsze udzielał
efektywnej pomocy Politechnice Śląskiej i jej pracownikom, czy to pozytywnie
opiniując rozprawy naukowe, podręczniki i wnioski awansowe, czy też
przeznaczając odpowiednie środki na projekty Politechniki Śląskiej. Bardzo
dobrze przysłużył się Politechnice Śląskiej w Gliwicach.
Znakomicie służy polskiej nauce i szkolnictwu wyższemu w Polsce, łącząc świetnie
role naukowca, badacza, dydaktyka, kreatora kadr naukowych, a nade wszystko
organizatora nauki. Jako jeden
z najwybitniejszych specjalistów w zakresie inżynierii materiałowej uzyskał
wielki i niespotykany autorytet naukowy, nie tylko w kraju, ale i za granicą. W
pełni zasługuje na przyznanie Mu godności i tytułu „Honorowego Profesora
Politechniki Śląskiej” – „za wielkie zasługi dla rozwoju nauki o materiałach
i inżynierii materiałowej w Polsce, oraz za owocną 55-letnią współpracę w tym
zakresie ze środowiskiem naukowym Politechniki Śląskiej”.
W dalszej kolejności JM Rektor prof. W. ZIELIŃSKI i Dziekan prof. J. ŚWIDER
złożyli gratulacje, wręczając prof. Stefanowi Wojciechowskiemu dyplom nadania
tytułu i godności Honorowego Profesora Politechniki Śląskiej.
Prof. Stefan WOJCIECHOWSKI w krótkim przemówieniu podziękował serdecznie za
wyróżnienie.
Serdeczne gratulacje Profesorowi w imieniu własnym oraz całego środowiska
akademickiego Politechniki Warszawskiej złożył również Prorektor Politechniki
Warszawskiej prof. Tadeusz KULIK, przekazując jednocześnie list gratulacyjny od
Rektora Politechniki Warszawskiej prof. Włodzimierza KURNIKA.
W kolejnym punkcie posiedzenia, dotyczącym
informacji na temat systemu obsługi
toku studiów, dyrektor Centrum Komputerowego dr K. NAŁĘCKI poinformował, iż
zintegrowany „System obsługi toku studiów 1” powstawał od 1999 r. i objął całą
Uczelnię, co wyróżnia ją na tle innych czołowych uczelni Polski. Po czterech
latach okazało się, że przeróbki, wynikające z prawnego otoczenia, rodzaju
studiów itd., uniemożliwiają dalszą modyfikację systemu i dlatego w 2004 r.
powstał nowy projekt, a od 2005 r. rozpoczęto jego realizację. Obecny „System
obsługi toku studiów 2” rozwija się i jest aktywny w odniesieniu do: naboru,
przechowywania danych o studentach, obsługi opłat studenckich. Przygotowane są
także suplement do dyplomów
i następne moduły. Ponieważ prawdopodobnie przepisy ciągle będą się zmieniały,
rozwój systemu będzie kontynuowany.
Szczegółowe informacje na temat Systemu zawarto
w dodatkowych materiałach.
Następny punkt poświęcony został na
informację na temat procedury zakupu
sprzętu komputerowego i oprogramowania.
Dyrektor Centrum Komputerowego dr K. NAŁĘCKI przypomniał, iż źródłem
finansowania zakupu sprzętu komputerowego są środki publiczne. Przy zakupie
obowiązuje zatem Prawo zamówień publicznych i wszystkie stąd wynikające
konsekwencje, a w szczególności przetargi. Następnie dyrektor opisał szczegółowo
sposób realizacji przetargów w Uczelni.
W dalszej kolejności odbyła się dyskusja, w której głos zabrali: Rektor prof. W.
ZIELIŃSKI, prof.
L. DOBRZAŃSKI, prof. J. NADZIAKIEWICZ, Dziekan prof. L. BLACHA, Dziekan prof. J.
ŚWIDER oraz dr K. NAŁĘCKI.
Na zakończenie dyskusji dr K. NAŁĘCKI zaapelował o współpracę składających
zamówienia na sprzęt komputerowy z Działem Planowania i Realizacji Zakupów, z
Biurem Zamówień Publicznych oraz Centrum Komputerowym, aby zamawiający
ostatecznie otrzymał jak najlepszy sprzęt.
Kolejny punkt obrad dotyczył powołania
recenzenta do zaopiniowania wniosku
Politechniki Krakowskiej dotyczącego nadania tytułu i godności Doktora Honoris
Causa prof. Zbigniewowi Engelowi.
O piśmie Rektora Politechniki Krakowskiej, dotyczącym wszczęcia postępowania w
sprawie nadania tytułu i godności doktora honoris causa Politechniki Krakowskiej
prof. Zbigniewowi Engelowi, poinformował Rektor prof. W. ZIELIŃSKI, który, w
porozumieniu z Dziekanem Wydziału Mechanicznego Technologicznego prof. J.
ŚWIDREM, zaproponował powołać na recenzenta wniosku Politechniki Krakowskiej
prof. Wojciecha CHOLEWĘ.
W tajnym głosowaniu Senat poparł tę propozycję jednogłośnie 53 głosami.
Następny punkt posiedzenia dotyczył
strategii rozwoju Politechniki Śląskiej na
kadencję 2005-2008.
Rektor prof. W. ZIELIŃSKI poinformował na wstępie, że przedstawiany projekt do
Uchwały jest dokumentem obowiązującym Władze Uczelni, umożliwiającym
podejmowanie działań we właściwym kierunku. Stanowi również wytyczne do działań
Senackich Komisji i Wysokiego Senatu. Projekt ten zawiera zapisy ogólne.
Jednocześnie trwają intensywne prace nad Statutem Politechniki Śląskiej, który
będzie również wytyczał kierunki działania Władz Uczelni. Wstępny termin
zatwierdzenia Statutu zakładano na kwiecień, jednak ciągle zmieniające się
rozporządzenia Ministra do nowej Ustawy wymusiły przesuniecie terminu
zatwierdzenia Statutu na czerwiec.
Następnie po dyskusji nad proponowanym dokumentem, w której głos zabrali: dr R.
KLISZCZEWICZ, Dziekan prof. K. GASIDŁO, prof. L. DOBRZAŃSKI, Dziekan prof. K.
PROBIERZ, Rektor poddał pod głosowanie projekt dokumentu „Główne kierunki
rozwoju Politechniki Śląskiej w kadencji 2005-2008”.
W następstwie głosowania jawnego, podczas którego oddano 38 głosów na „tak”, 7
głosów wstrzymujących się i żadnego przeciw, Senat przyjął dokument którego
treść publikujemy poniżej:
GŁÓWNE KIERUNKI ROZWOJU
POLITECHNIKI ŚLĄSKIEJ
W KADENCJI 2005-2008
Dokument określa wizję dalszego rozwoju Politechniki Śląskiej, stanowiącą
wytyczne działań Kierownictwa Uczelni w bieżącej kadencji. Nakreślono ją
zakładając wieloletnią spójność strategii działań zgodnej z rozwojem szkolnictwa
wyższego w Polsce.
Podstawą niniejszego dokumentu jest misja Uczelni, zakładająca harmonijny rozwój
kształcenia studentów i badań naukowych na odpowiednim poziomie, uwzględniający
z jednej strony trendy światowe,
a z drugiej uwarunkowania wewnętrzne.
GŁÓWNE ZAŁOŻENIA ROZWOJOWE
Uwarunkowania zewnętrzne rozwoju Uczelni określają w zasadniczym stopniu
narodowa i regionalna strategie rozwoju, związane z głęboką restrukturyzacją
gospodarki. Uwarunkowania dotyczące naszego regionu to w szczególności:
- najwyższy w kraju poziom urbanizacji,
- największa w kraju gęstość zaludnienia,
- malejący przyrost naturalny,
- dewastacja środowiska naturalnego, wynikająca
z przewagi przemysłu surowcowego i energetycznego w poprzednim okresie,
- program restrukturyzacji przemysłu.
Czynnikiem mogącym w zdecydowany sposób przyspieszyć rozwój Uczelni jest
możliwość pozyskania znaczących środków finansowych z funduszy strukturalnych
Unii Europejskiej, wspomagających rozwój i modernizację bazy dydaktycznej i
naukowo-badawczej, jak również szeroko pojęte działania edukacyjne.
GŁÓWNE KIERUNKI DZIAŁANIA UCZELNI
Główne kierunki działania Uczelni to:
- wpisanie się Uczelni w obszar Europejskiej Przestrzeni Dydaktycznej w wyniku
realizacji Procesu Bolońskiego,
- dostosowanie profilu kształcenia kadr do zmieniających się potrzeb regionu,
- zwiększenie udziału Uczelni w Europejskiej Przestrzeni Badawczej poprzez
aktywny udział
w programach badawczych Unii Europejskiej,
- generowanie badań naukowych i eksperckich na rzecz zrównoważonego rozwoju
poszczególnych gałęzi gospodarki w regionie,
- zwiększenie współpracy sfery badawczo-rozwojowej z gospodarką na poziomie
krajowym i regionalnym poprzez rozwój różnych form współdziałania,
- utrzymanie wysokiego poziomu międzynarodowej współpracy naukowej i
dydaktycznej,
- doskonalenie zasad organizacji zarządzania Uczelnią,
- poprawa warunków pracy i edukacji poprzez rozwój i modernizację bazy Uczelni.
KSZTAŁCENIE
Wejście Polski do Unii Europejskiej stworzyło nowe możliwości rozwoju współpracy
w zakresie kształcenia, jak również w większym stopniu otwarło rynki pracy dla
naszych absolwentów. Jednocześnie wzrosła konkurencja na wymagającym europejskim
rynku pracy. Dlatego najważniejszym priorytetem będzie przygotowanie kadr na
najwyższym poziomie realizowanym w wyniku:
- włączenia się w budowę europejskiego obszaru szkolnictwa wyższego poprzez
realizację zaleceń Deklaracji Bolońskiej, w tym stworzenie czytelnych i
porównywalnych systemów oceniania, rozwój trójstopniowego, elastycznego systemu
nauczania, promocję mobilności studentów, co pozwoli na rozwój form „kształcenia
bez granic” w ramach międzynarodowej wymiany studentów,
- promowania kierunków studiów realizowanych
w pełni lub częściowo w języku angielskim, w celu pozyskiwania studentów z
innych krajów,
- dążenia do różnicowania, uelastyczniania i w miarę możliwości do
indywidualizacji programów kształcenia i planów studiów,
- wprowadzenia tematyki pozwalającej na lepsze przygotowanie absolwenta do
wejścia na rynek pracy, a z drugiej strony wyrobienia nawyków samokształcenia i
korzystania z informacji multimedialnych, w tym e-nauczania,
- przygotowania absolwentów do zmian na rynku pracy poprzez rozwijanie studiów
podyplomowych, kursów i innych działań,
- akredytacji kierunków studiów ze zwróceniem szczególnej uwagi na doskonalenie
mechanizmów samooceny, w tym hospitację zajęć i ankietyzację studentów,
- rozszerzenia oddziaływań wychowawczych
w zakresie kształtowania postaw obywatelskich
i etycznych.
BADANIA NAUKOWE
Politechnika Śląska dysponuje największym w regionie potencjałem badawczym w
dziedzinie nauk technicznych. Ta pozycja stwarza duże możliwości
w zakresie dalszego rozwoju, z drugiej strony nakłada obowiązek inicjowania i
koordynowania działań na zewnątrz. Będzie to możliwe tylko wtedy, gdy utrzymamy
wysoki poziom badań naukowych, tak aby nasza Uczelnia stanowiła ważny element
w Europejskiej Przestrzeni Badawczej.
Zadania te będziemy realizować poprzez:
- zwiększenie udziału Uczelni w projektach badawczych preferowanych przez Unię
Europejską,
- wzmocnienie współpracy sfery badawczo-rozwojowej z gospodarką poprzez dalszy
rozwój sieci współpracy w ramach Centrów Zaawansowanych Technologii, Platform
Technologicznych, Parków Technologicznych i innych inicjatyw,
- zwrócenie uwagi na szybszy rozwój nowoczesnych technologii, takich jak:
informatyka, telekomunikacja, biotechnologia, nanotechnologia, mechatronika i
inne,
- rozszerzenie bezpośredniej współpracy z przemysłem, gospodarką i administracją
w zakresie badań i dydaktyki.
WSPÓŁPRACA MIĘDZYNARODOWA
Stałe działanie w kierunku rozszerzenia współpracy z zagranicznymi szkołami
wyższymi, ośrodkami badawczymi oraz jednostkami przemysłowymi jest warunkiem
znalezienia się Politechniki Śląskiej
w gronie wiodących uczelni europejskich.
Działania te powinny być realizowane poprzez stworzenie warunków do
zrównoważonej wymiany międzynarodowej pracowników i studentów, a więc
studiowania na Politechnice Śląskiej w językach obcych, szerszego włączenia się
w europejskie programy oraz rozwinięcie innych form współpracy międzynarodowej.
WSPÓŁPRACA REGIONALNA I LOKALNA
Istotnym elementem działań Władz Uczelni jest rozwijanie współpracy z władzami
regionu i władzami lokalnymi poprzez:
- współpracę z władzami województwa w kierunku zapewnienia większego udziału
Politechniki w rozwoju regionu,
- udział pracowników Politechniki w gremiach opiniotwórczych i decyzyjnych
regionu,
- wykorzystanie potencjału naukowego Uczelni do rozwiązywania problemów z
zakresu techniki, technologii, organizacji oraz bezpieczeństwa i higieny pracy
występujących w przemyśle,
- rozwój studiów podyplomowych, kursów i szkoleń dla kadr w przemyśle,
gospodarce i administracji,
- promocję usług naukowych i dydaktycznych Uczelni w regionie.
KADRY
Do szczególnych obowiązków kierownictwa Uczelni należy zapewnienie warunków do
rozwoju kadr. Ustawa „Prawo o szkolnictwie wyższym” stwarza nowe możliwości w
tym zakresie, w tym:
- wprowadzenie nowej ścieżki kariery naukowej, która z jednej strony zdynamizuje
proces uzyskiwania stopni naukowych i tytułu naukowego, z drugiej spowoduje
większą elastyczność w doborze kadry,
- modyfikację systemu oceniania nauczycieli akademickich w zakresie
umożliwiającym uwzględnienie aplikacyjnych aspektów ich osiągnięć naukowych,
- stałe podnoszenie kwalifikacji kadry administracyjnej, aby przy zwiększonych
zadaniach nie następował przyrost zatrudnienia w tej grupie pracowników.
ORGANIZACJA I ZARZĄDZANIE UCZELNIĄ
Zadaniem władz Uczelni i jej organów kolegialnych jest zachowanie stabilnego
funkcjonowania Uczelni, właściwego wypełniania zadań statutowych i zapewnienie
jej harmonijnego rozwoju.
W związku z uchwaleniem ustawy „Prawo o szkolnictwie wyższym” najpilniejszym
zadaniem jest opracowanie i zatwierdzenie nowego „Statutu Politechniki
Śląskiej”, określającego zasady działania Uczelni na następne lata, oraz
związanych z nim regulaminów.
Stojąc na stanowisku przyjętej wcześniej decentralizacji zarządzania Uczelnią
oraz opartego na algorytmie podziału środków, zapewniającym
w miarę możliwości równomierny jej rozwój, stoimy przed zadaniem opracowania
nowego algorytmu przystosowującego podział środków do nowych uwarunkowań i
uwzględniającego nowe priorytety działania Uczelni.
Planujemy zintensyfikowanie działań zmierzających do kompleksowej komputeryzacji
Uczelni poprzez tworzenie nowych i doskonalenie istniejących narzędzi
informatycznych, wspomagających zarządzanie i administrację, w tym wprowadzenie
legitymacji elektronicznych dla studentów i pracowników.
Przewidujemy opracowanie i zastosowanie metody rzetelnej, okresowej oceny
zasobów Uczelni w zakresie niezbędnym do racjonalnego planowania jej rozwoju w
bliższej i dalszej perspektywie, co pozwoli na poprawę warunków pracy i nauki.
Kolejny punkt dotyczył
warunków i trybu rekrutacji na studia w Politechnice
Śląskiej w roku akademickim 2006/2007.
Prorektor prof. R.K. WILK poinformował, iż na wniosek MEN Uczelnia musi
wprowadzić zmiany
w warunkach i trybie rekrutacji na studia kandydatów, którzy zdawali egzamin
maturalny w ramach programu Matury Międzynarodowej i uzyskali dyplom IB. Zdaniem
Ministerstwa kandydaci ci powinni być przyjmowani na tych samych zasadach jak
wszyscy, czyli na podstawie ocen uzyskanych na egzaminie maturalnym z
przedmiotów wymaganych na poszczególnych kierunkach studiów.
Na wniosek Wydziału Architektury poprawie ulega zapis, że kandydatów
ubiegających się o przyjęcie na studia na kierunku „Architektura i urbanistyka”
obowiązuje sprawdzian z predyspozycji do studiów architektonicznych.
Po uwagach szczegółowych, zgłoszonych przez prof. L. DOBRZAŃSKIEGO i mgr E.
BROŃKĘ
w głosowaniu jawnym Senat Politechniki Śląskiej jednomyślnie podjął Uchwałę
zmieniającą Uchwałę w sprawie warunków i trybu rekrutacji na studia w
Politechnice Śląskiej w roku akademickim 2006/2007.
Następny punkt obrad poświęcony był na podjęcie uchwały w sprawie
Regulaminu
Samorządu Studenckiego.
Przedstawiciel Samorządu Studenckiego poinformował, iż przy opracowywaniu
Regulaminu podczas kilku spotkań wzorowano się na regulaminach samorządów
studenckich innych uczelni, m.in. na Regulaminie Uniwersytetu Śląskiego. Treść
zapisów konsultowana była również z Radcą Prawnym Politechniki Śląskiej.
W dyskusji szczegółowej głos zabrali: prof.
R. Grzymkowski, mgr E. Brońka, dr T. Giza, JM Rektor prof. W. Zieliński, prof.
L. Dobrzański,
dr R. Kliszczewicz.
Następnie w głosowaniu jawnym Senat Politechniki Śląskiej jednomyślnie podjął
Uchwałę stwierdzającą zgodność Regulaminu ze Statutem Politechniki Śląskiej i
ustawą Prawo o szkolnictwie wyższym.
W kolejnym punkcie posiedzenia Senat podjął uchwałę w sprawie
Regulaminu
Samorządu Doktorantów stwierdzając jego zgodność ze Statutem Uczelni i ustawą
Prawo o szkolnictwie wyższym.
Następnie Senat przystąpił do spraw bieżących i wolnych wniosków:
- Rektor prof. W. ZIELIŃSKI poinformował, iż pod patronatem Marszałka Sejmu
Marka Jurka
4 kwietnia 2006 r. w Sali Kolumnowej Sejmu w godz. 10.00–15.00 odbędzie się
seminarium pod hasłem „Nauka dla Polski”. Celem seminarium jest promocja
osiągnięć krajowych ośrodków badawczych wśród polskich parlamentarzystów.
Współorganizatorami seminarium są: PAN, KRASP i JBR-y. Seminarium towarzyszyć
będzie wystawa o dokonaniach polskich ośrodków badawczych. Z powodu ograniczonej
powierzchni wystawy, za podstawową formę prezentacji przyjęto plansze, które
mogą być uzupełnione np. o stanowiska komputerowe lub niewielkie eksponaty.
Rektor poinformował również o pierwszym posiedzeniu Komisji ds. Nauki KRASP,
które odbyło się 15.02.2006 r. w WAT. Zasadniczym tematem, który zdominował
spotkanie była dyskusja na temat „Wstępnych założeń do zmiany systemu badań
naukowych i prac rozwojowych”, opracowywanych przez Ministerstwo Edukacji i
Nauki. Ożywioną dyskusję wywołała koncepcja utworzenia Narodowego Centrum Badań
Naukowych i Prac Rozwojowych. KRASP stoi na stanowisku, że nie chce, aby nowe
Centrum było kolejną agencją, która rozdziela pieniądze a nie tworzy strategii
rozwoju nauki, i żeby nie wyręczało MEN w tej sprawie.
Powołując się na wykładnię prawną Rektor prof. W. ZIELIŃSKI poinformował także,
iż kierowników wewnętrznych jednostek organizacyjnych, tj. dyrektora instytutu,
kierownika katedry, kierownika zakładu, należy powołać na zasadach określonych
aktualnie obowiązującym Statutem Politechniki Śląskiej. Przepisy ustawy Prawo o
szkolnictwie wyższym nie wprowadzają w tym zakresie odrębnych regulacji.
- Prof. L. DOBRZAŃSKI powiadomił o aktualnych poczynaniach Rady Głównej
Szkolnictwa Wyższego. W skład Rady wchodzi 11 osób, które dotychczas zasiadały w
jej składzie i 22 osoby, które zostały wybrane po raz pierwszy, w tym 7
przedstawicieli studentów i doktorantów, którzy wybierani są co rok. Podstawowym
zadaniem, którego oczekuje się obecnie od RG jest aktywność w przygotowaniu
rozporządzeń wykonawczych, które Minister ma wydać w związku z wejściem w życie
obowiązującej obecnie ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym. Rada Główna podjęła
odpowiednią uchwałę,
w której stanowisku przedstawiono, jaki jest aktualny stan prac nad standardami
i jakie są działania Rady w najbliższym okresie.
- Prof. T. GLINKA poinformował, iż na ostatnim posiedzeniu CK został
zatwierdzony wniosek GIG-u o nadanie tytułu profesora dr hab. Krystynie
Czaplickiej-Kolarz. Zatwierdzono również dwie prace habilitacyjne Wydziału
Inżynierii Środowiska i Energetyki: dr. inż. Ryszarda BARTNIKA
i dr. inż. Ireneusza SZCZYGŁA.
- Mgr inż. M. LUTYŃSKI zaapelował o umożliwienie działaczom Samorządu
Doktorantów uczestniczenia w pracach Samorządu.
- Prof. A. ŚWIERNIAK prosił o ponowne rozważenie propozycji ograniczenia ruchu
ulicznego
w okolicy Uczelni.
- Prof. J. ŚWIDER zaproponował polepszenie nagłośnienia w Sali Senatu.
Kończąc VI zwyczajne posiedzenie Senatu Rektor prof. W. ZIELIŃSKI podziękował za
udział w obradach i dyskusję.
P. Doś (na podstawie protokołu)